With e‑readers, smartphones, notebooks, and tablets, new reading media have emerged whose haptics, spatiality, visuality, and materiality differ fundamentally from those of the traditional book. Electronic reading devices are characterized by a range of different text representations and distinct associated reading practices. This article will address the question of the concrete practices of literary reading on screens and the specific literary reading experiences on the basis of a laboratory experiment (N=207), a focus group study (N=34), and a quota-based online survey (N=779). The synoptic evaluation of these three published studies shows that a praxeological perspective in particular can yield important insights for understanding the differences between reading printed books and e‑books. The different material conditions of digitized and printed books result in different practices, both in terms of the quantity of what is read and the choice of text, the reading locations and reading situations, and the forms of acquisition and storage. However, both reading media fulfill different functions, go hand in hand with different reading practices, and complement rather than replace each other.
Lukas Kosch, Günther Stocker, Annika Schwabe und Hajo Boomgaarden haben empirische Befunde aus ihrem Projekt »Bücher am Bildschirm« publiziert.
Zusammenfassung
Mit E‑Readern, Smartphones, Notebooks und Tablets sind neue Lesemedien entstanden, deren Haptik, Räumlichkeit, Visualität und Materialität sich grundlegend von denen des traditionellen Buches unterscheiden und die von einer Reihe unterschiedlicher Textdarstellungen und damit verbundenen Nutzungshandlungen gekennzeichnet sind. Die Frage nach den konkreten Praktiken des literarischen Lesens am Bildschirm und den damit verbundenen literarischen Erfahrungen wird in diesem Beitrag auf der Basis eines Laborexperiments (N=207), einer Fokusgruppenstudie (N=34) und einer quotenbasierten Online-Umfrage (N=779) beantwortet. Die synoptische Auswertung dieser drei veröffentlichten Studien zeigt, dass gerade eine praxeologische Perspektive wichtige Erkenntnisse für das Verständnis der Unterschiede zwischen dem Lesen gedruckter Bücher und E‑Books erbringen kann. Sowohl was die Menge des Gelesenen betrifft als auch die Lektüreauswahl, die Leseorte und Lesesituationen sowie die Erwerbs- und Aufbewahrungsformen, münden die unterschiedlichen Materialitätsprofile von gedruckten und digitalisierten Büchern in unterschiedlichen Praxeographien. Beide Lesemedien erfüllen unterschiedliche Funktionen, gehen mit verschiedenen Lesepraktiken einher und ergänzen sich vielmehr als sich zu ersetzen.
Abstract
With e‑readers, smartphones, notebooks, and tablets, new reading media have emerged whose haptics, spatiality, visuality, and materiality differ fundamentally from those of the traditional book. Electronic reading devices are characterized by a range of different text representations and distinct associated reading practices. This article will address the question of the concrete practices of literary reading on screens and the specific literary reading experiences on the basis of a laboratory experiment (N=207), a focus group study (N=34), and a quota-based online survey (N=779). The synoptic evaluation of these three published studies shows that a praxeological perspective in particular can yield important insights for understanding the differences between reading printed books and e‑books. The different material conditions of digitized and printed books result in different practices, both in terms of the quantity of what is read and the choice of text, the reading locations and reading situations, and the forms of acquisition and storage. However, both reading media fulfill different functions, go hand in hand with different reading practices, and complement rather than replace each other.
Kosch, Lukas; Stocker, Günther; Schwabe, Annika; Boomgaarden, Hajo G. (2023): Bücher am Bildschirm. In: Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, S. 1–20. DOI: 10.1007/s41244-023-00294-2.